Hoe maak je een marketing funnel automatisering?

show table of contents

Het hebben van een in uw bedrijf is zeker het meest waardevolle bezit. Zeg vaarwel tegen de verkoop inspanningen om klanten te krijgen, het ontwikkelen van een Funnel marketing automatisering. 🚀

Vandaag, gaan we om dit te bespreken. Zoals je misschien weet, met de limiet van 100 connectie verzoeken per week op LinkedIn, is het genereren van leads complexer geworden.

Maar nu, met Waalaxy, kunt u gebruik maken van de kracht van LinkedIn en e-mail marketing om meer bezoekers in uw Funnel marketing te genereren.

Laten we nu eens samen uitzoeken wat je kunt doen met een geautomatiseerde Funnel. 😉

Met een geautomatiseerd systeem kun je:

  • Bespaar tijd op uw b2b prospectie.
  • Genereer meer prospects (of leads).
  • Krijg nieuwe klanten voor uw producten/diensten.
  • Ontvang 24/7 betalingen.
  • Informeer een doelgroep over een onderwerp gerelateerd aan uw thema.

In dit artikel bekijken we hoe je een effectieve salesfunnel maakt die op de automatische piloot loopt en je verkoop een boost geeft.

Klaar om te beginnen? Laten we beginnen met een eerste vraag…

Funnel Marketing: Korte definitie

Een geautomatiseerde Funnel marketing (ook wel “conversie tunnel “, “conversie trechter”, “sales funnels“) is een bedrijfsproces dat u toelaat om een eenvoudige bezoeker tot een trouwe klant te maken, door het doorlopen van verschillende marketing fasen.

Dat is een vrij eenvoudige definitie, maar we gaan er in de volgende sectie dieper op in.

Hoe werkt een geautomatiseerde Funnel marketing?

Een Funnel marketing stelt u in staat om de internetgebruiker te begeleiden in een aankoopproces. Het stelt u in staat om de prospect te voeden (lead nurturing), d.w.z. om hem te helpen informatie te vinden en zijn vragen te beantwoorden, zodat hij uiteindelijk het product koopt.

Deze Funnel heeft verschillende fasen. 🔥

Hier zijn ze:

  • Bewustwording.
  • Overweging.
  • Beslissing.

Bron: affde.com.

Bewustwording

In de bewustwordingsfase is het uw taak om een afdruk van uw merk in de geest van de prospect te creëren. Dit kan uw persoonlijke merk zijn voor uw diensten, of uw professionele merk voor uw producten. De prospect moet zich ervan bewust zijn dat uw oplossing bestaat.

Zodra dit is gebeurd, kunnen ze verder gaan in het proces.

Overweging (of “evaluatie”)

In de “overweging”-fase is het doel ervoor te zorgen dat uw prospect meer wil weten. Geïnteresseerd te zijn. Om dit te doen, moet u twee dingen aanmoedigen.

  1. De interesse van uw product (is dit product voor mij en kan het aan mijn behoefte voldoen?).
  2. De wens om het aan te schaffen (is het een kwaliteitsoplossing? Welke resultaten kan ik verwachten?).

Deze fase is zeer emotioneel. Je moet de problemen omzetten in interesse. En de voordelen in verlangen persen.

De beslissing (of “koop mode”)

In de beslissingsfase moet u van een lauwe/warme prospect een klant maken. Hij weet van uw oplossing, is erin geïnteresseerd en moet alleen nog actie ondernemen. Om dit te doen, moet u op 3 dingen inspelen.

  1. Exclusiviteit. 💥
  2. Zeldzaamheid. 💥
  3. Dringendheid. 💥

Als u dat niet doet, zullen mensen het moeilijk hebben om actie te ondernemen om te kopen. Hier is het niet een kwestie van agressief zijn tegen elke prijs. U kunt verkopen zonder eruit te zien als een tapijtverkoper. En hier is hoe.

Bied exclusiviteit

Maak een overtuigend aanbod. Je kunt exclusiviteit toevoegen. En om dat te doen, stel jezelf de volgende vraag:

Hoe is mijn product anders dan dat van de concurrentie?

Hoe unieker u bent in de gedachten van prospects, hoe meer ze u als referentie zullen kiezen. U moet een herinneringsband creëren. Hier is een voorbeeld van merken die zich hebben onderscheiden, If I tell you:

  • Trein. Aan welke maatschappij denk je? SNCF.
  • Telefoon? Apple.
  • Video? YouTube.
  • Film? Netflix.

Als u in de voorhoede van een specifiek onderwerp staat, zullen mensen kopen omdat u de benchmark in hun gedachten bent geworden.

Schaarste en beschikbaarheid

Deze factor kan uw verkoop stimuleren. Wanneer de toegang tot uw product/dienst schaars is, creëert dit een overtuigend effect in de hoofden van uw prospects.

Voorbeeld van een Funnel marketing die converteert

Om prospects op de best mogelijke manier om te zetten in klanten, moet u deze structuur zoveel mogelijk volgen: A.I.D.A. voor :

  • Haak.
  • Interesse.
  • Verlangen.
  • Actie.

Al uw pagina’s en marketing acties moeten dit AIDA raamwerk kopiëren. Waarom? Omdat het zich al jaren heeft bewezen als het meest overtuigende in de conversiefunnel.

De landingspagina van je product/dienst aanbieding kan bijvoorbeeld beginnen met een teaser met de belofte.

Vervolgens richt je je op de problemen van je prospects om ze geïnteresseerd te krijgen.

Dan, verlangen met voordelen, functies en bewijs.

Tot slot, met uw oproep tot actie om van de bezoeker een klant te maken. ✅

Waarom een Funnel marketing maken?

Een Funnel marketing is een beetje als een glijbaan. Dat wil zeggen, het brengt een totaal koud persoon vloeiend en natuurlijk naar uw betaalde aanbod.

De lengte en het type van de sales funnel hangt echter af van één belangrijk criterium:

  • Temperatuur van het vooruitzicht. 🔥

Dat wil zeggen, de metric die bepaalt waar uw prospect zich bevindt in het eerder geziene 3-stappen proces (awareness, consideration, decision).

Laten we eens kijken naar enkele situaties waarin een geautomatiseerde salesfunnel van groot nut zal zijn…

Om meer leads te converteren en meer klanten te maken

Zoals eerder gezegd, kunt u met een tunnel de fase van een persoon veranderen. Dat wil zeggen, zijn toestand.

  • Bezoeker. 👇
  • Prospect.👇
  • Klant. ✅

Om meer prospects te converteren, kunt u bijvoorbeeld een gratis bron aanbieden in ruil voor het e-mailadres. Stuur ze dan door naar uw betaalde aanbod na registratie om van de fase “lead” naar “klant” te gaan.

Om uw opleidingsaanbod te verkopen

Het creëren van een geautomatiseerde marketing funnel wordt veel gebruikt in de infoproduct wereld. Dat wil zeggen, bij de verkoop van digitale producten zoals online training.

Sommige tools kunnen u bijvoorbeeld helpen om heel gemakkelijk een Funnel te maken. De meest gebruikte zijn Systeme.io en Clickfunnels.

Clickfunnels begint bij 49€/maand. 😁

Hier is een voorbeeld van hoe u een marketing funnel kunt maken die u kunt uitvoeren voor uw opleidingsaanbiedingen:

  • Capture pagina om voornaam en e-mail te verzamelen in ruil voor een gedoneerde bron.
  • Bedankpagina met een inschrijfformulier voor een webinar in uw onderwerp.
  • Verkooppagina die de gebruiker ontvangt na het webinar.

Dan stuur je een reeks geautomatiseerde e-mails om je webinar te promoten. En je verkoopt je training aan het einde van je webinar. 🚀

Om producten en diensten te verkopen

Als je producten en diensten verkoopt, kun je ook de kracht van een geautomatiseerde salesfunnel gebruiken.

Bijvoorbeeld, als je een consultant/freelancer bent als grafisch ontwerper, kan het je helpen om gemakkelijk klanten te vinden. Hier is hoe het kan werken met een voorbeeld:

  1. U biedt een digitaal boek aan over “Hoe kiest u de juiste logo identiteit”.
  2. U verzamelt het e-mailadres in ruil voor het digitale boek.
  3. U stuurt geautomatiseerde e-mails met uw ontwerpen, klantbeoordelingen, enz.
  4. Je doet een call to action aan het einde van de email naar je Calendly pagina.
  5. Je biedt je diensten aan per video/telefoongesprek.

Hetzelfde voor e-commerce websites…

Dit is slechts een voorbeeld voor grafische ontwerpers. In het volgende deel, zullen we zien hoe u uw geautomatiseerde Funnel marketing te creëren, ongeacht uw thema.

Hoe maak je een expert Funnel marketing?

Volg deze eenvoudige stappen om uw verkoopmachine te creëren, die converteert zonder dat u te veel tijd hoeft te besteden aan het overtuigen van uw prospects om te kopen.

Stap 1: Maak een leadmagneet

De eerste stap is om iets te vinden om te ruilen voor de contactinformatie van uw bezoeker. In principe moet zijn e-mailadres worden verzameld. Maar u kunt verder gaan om uw relatie met de prospect tijdens zijn levenscyclus te personaliseren:

  • Voornaam.
  • Telefoonnummer.
  • Bedrijfsnaam.
  • Website.
  • Uw adres.
  • Enz.

Er zijn veel lead magnets die u uw bezoekers kunt aanbieden, vergeet niet om altijd aan copywriting te werken en een pakkende titel te hebben. Hier zijn enkele ideeën:

  • Gratis consult.
  • Kortingsbon.
  • Checklist.
  • Quizzen.
  • Video.
  • Videoserie.
  • Gereedschapskist.
  • Kalender.
  • Podcast.
  • Interview.
  • Live demo.
  • Toegangsticket.
  • Opleiding per e-mail.
  • Fysiek product.
  • Veegbestand.
  • Computerafbeeldingen.
  • Telefoongesprek.
  • Controle.
  • Prijsopgave.
  • Wit papier.
  • Digitaal boek.
  • T-shirt.
  • Statistische gegevens.
  • Case studies.
  • Toelichtende gids.
  • Downloadbare PDF.
  • Webinar.
  • Online training.

Vind de #1 pijn van je prospect en speel daar gedeeltelijk op in met je leadmagneet.

Bijvoorbeeld, als u een e-commerce site heeft, bied dan een kortingsbon aan omdat de primaire pijn het uitgeven van te veel is.

Bijvoorbeeld, als u een webmarketingbureau bent, bied uw prospect dan een audit aan van zijn digitale marketingstrategie.

Als u bijvoorbeeld een SEO-consultant bent, bied dan een gratis consult van 20 minuten aan om vragen te stellen over de problemen waar uw prospect mee zit.

Het doel van een lead magnet is om een eerste stap van conversie te creëren tussen een bezoeker en een persoon met een behoefte. Met de volgende stappen kunt u deze behoefte invullen.

Stap 2: Creëer een oproepend aanbod

Een call-to-action aanbod is iets dat uw klant moeilijk zal kunnen weigeren omdat het zo onweerstaanbaar voor hem is.

  • Het is een aanbod dat een echte waardepropositie heeft.
  • Het is een aanbod dat niet duur is (minder dan 50€).

Het kan bijvoorbeeld zijn:

  • Een goedkoop fysiek product (in het geval van e-commerce).
  • Een video training (in het geval van infopreneurship).
  • Een software.
  • Een betaald digitaal boek.
  • Een premium inhoud.

Het doel is om de prospect zo snel mogelijk in een klant te veranderen om ze in de “klant” staat te krijgen.

Dan zult u in staat zijn om uw klant hoger op de ladder te krijgen. Dit is wat we meteen zullen zien…

Stap 3: Maak een vlaggenschip aanbieding

Uw vlaggenschip aanbod is uw belangrijkste product / dienst. Heel vaak zult u merken dat als u mensen een vlaggenschip-product verkoopt, ze verder willen gaan.

Daarom kunt u een klassieke dienst aanbieden om aan hun behoeften te voldoen. Dit kan zijn :

  • Een handboekdienst.
  • Een lange video opleiding.
  • Een software.
  • Een coaching.

Het doel van uw vlaggenschipaanbod is om uw vorige kopers met succes te kwalificeren om de meest hyperactieve te identificeren. Op die manier biedt u hen nog meer waarde.

Maar je zult merken dat als je dit toepast in je geautomatiseerde marketing funnel, sommige mensen nog verder willen gaan…

Stap 4: Creëer een premium aanbod

Dit is waar de high-end aanbieding om de hoek komt kijken. Dat wil zeggen, een aanbod op maat dat heel vaak wordt aangerekend per prestatie in plaats van per tijd of per eenheid.

Dit kan bijvoorbeeld zijn :

  • Een begeleiding van 6 maanden met een coaching per week en een verslag per maand.
  • Privé coaching tot u uw doel bereikt.

Het voordeel van deze aanbieding is dat u de persoon kunt helpen zijn leven te veranderen, aangezien u “klassiek” wordt betaald, alsmede met een bonus als u het door de cliënt vastgestelde resultaat bereikt.

Hier is een voorbeeld met een lead generation consultant die een webmarketingbedrijf wil helpen om meer klanten te vinden.

De doelstelling en KPI zou kunnen zijn: 30 klanten werven in het volgende kwartaal. De prijs van de ondersteuning zou 1 500 €/maand kunnen zijn + 5 000 € bonus als de doelstelling wordt overschreden.

Het is duidelijk dat het moeilijk is om het aankoopbeslissingsproces voor een high-end aanbod te automatiseren. U moet de behoeften van de persoon begrijpen, oplossingen voorstellen en de resultaten van uw aanbod bepalen.

Maar als u tijd wilt besparen, kunt u toch een deel van het verkoopproces automatiseren…

Stap 5: Funnel Marketing en automatisering

  1. Uw lead magneet.
  2. Uw roeping aanbod.
  3. Uw vlaggenschip aanbod.
  4. Uw premium aanbod.
  5. Uw verkooppagina.

U zult in staat zijn om de afdaling van klanten in deze verkoop Funnel te automatiseren.

Om dit te doen, kunt u gebruik maken van tools zoals Systeme.io, Clickfunnels, OptimizePress, Podia, en vele anderen.

Ze zijn zeer eenvoudig te gebruiken en zijn over het algemeen Zwitserse zakmessen bij het maken van een geautomatiseerde marketing funnel.

Sommige zijn betaald, anderen zijn gratis. Laten we eens kijken hoe je vandaag nog je funnel kunt lanceren, zelfs met weinig geld om mee te beginnen…

Hoe maak je een gratis Funnel marketing?

Je hebt de vorige stappen gevolgd, die van je verkoopproces. Nu heb je te maken met de marketing strategie deel.

Het doel: het verlangen creëren om uw producten en diensten te kopen en een comfortabel inkomen te verdienen.

Maak een account aan op Systeme io

Systeme.io is een software van creatie van  Funnel marketing, en die een freemium versie voorstelt. Met de gratis versie, kunt u bijvoorbeeld :

  • Verzamel tot 2000 contacten.
  • Stuur onbeperkt e-mails.
  • Creëer 3 online sales funnels van max 10 pagina’s.
  • Creëer 1 blog met uw domeinnaam.
  • Publiceer blog artikels en werk aan uw SEO (om in de eerste resultaten van de zoekmachine te verschijnen die de internetgebruiker gebruikt)
  • Maak een ledenruimte die beveiligd is met een wachtwoord.
  • Zoveel leden als u wilt binnenin.
  • Onbeperkt bestanden opslaan.
  • Automatiseer een minimum van uw marketing acties.
  • Maak 1 geautomatiseerd scenario.
  • Verzamel betalingen via Stripe en PayPal.
  • Creëer je eigen affiliate programma.
  • Voer A/B testen uit.
  • Creëer coupons.
  • Gebruik social media om je onweerstaanbare aanbiedingen te promoten 😉
  • Creëer upsells, downsells en order bumps.

Kortom, u hebt de enorme mogelijkheid gezien die u met de gratis versie van deze software hebt. Dit is alles wat u nodig heeft om uw marketing funnel te starten.

U kunt er ook voor kiezen om uw online verkoop te stimuleren met betaalde advertenties zoals Google Adwords of LinkedIn Ads.

Nu hier is hoe je actie kunt ondernemen… 🚀

Creëer het klanttraject stap voor stap

Zodra u uw gratis account heeft aangemaakt, kunt u beginnen met het creëren van uw marketing funnel.

De eerste stap is het bouwen van uw capture page. Dat wil zeggen, de landingspagina die u zal toelaten om essentiële informatie van uw prospects te verzamelen (e-mail adres op zijn minst).

De tweede stap is het maken van uw verkoop pagina. Dit is de belangrijkste landingspagina van uw online bedrijf. Het stelt u in staat om uw product en betaalde dienst te verkopen.

Hoe maak je een uitstekende capture page om een maximum aan bezoekers om te zetten in leads?

Hier zijn enkele stappen om een geweldige capture pagina te maken… 👇

Begrijp de pijnen van de prospect

De eerste stap is om de pijnpunten van je prospects te begrijpen.

  • Wat zijn hun grootste bewuste frustraties?
  • Wat zijn de diepe pijnen van hun bewuste frustraties?

Het is belangrijk om diep te gaan in het vinden van de behoefte.

Bijvoorbeeld, als je in de onroerend goed online training business.

De grootste bewuste frustratie is niet meer geld verdienen om meer dingen te doen.

Zoek naar de frustratie daarachter.

Vaak zit daar een gebrek aan vrijheid achter.

Bijvoorbeeld in gewichtsverlies, de bewuste frustratie van de potentiële klant is overgewicht. Vraag jezelf af:

Waarom? Wat is de wortel van dit probleem?

Hier is het vaak de blik van anderen die de diepe pijn is.

Begrijp de pijn van uw prospects en breng die naar voren op de capture page.

Maak de structuur van de capture page

Gebruik de A.I.D.A structuur die je eerder in dit artikel hebt geleerd.

Begin met een krachtige hook die bewuste frustratie en diepe pijn benadrukt. En schrijf een subkop met het verlangen van de persoon.

Doe dan een beetje tekst om de persoon volledig het gevoel te geven dat het over hen gaat. Dit kan het aandringen van de kwesties zijn, of het vertellen van een klein verhaal.

Onderbouw vervolgens de voordelen van uw aanbod. Om dit te doen, begin met de voordelen te vermelden en ze te koppelen aan de kenmerken, en voeg daarna de betekenis toe (die raakt aan diepe verlangens).

Een voorbeeld: “Leer hoe je een winstgevende blog kunt maken die geld verdient, zelfs als je niet werkt, met behulp van de Blogueo-methode, waarmee je vrij kunt zijn om zoveel geld te verdienen als je wilt, van waar je maar wilt, zonder meer dan 2 uur per week te werken.”

Hoe maak je een verkooppagina die je producten en diensten massaal verkoopt?

Voor de capture page is het niet veel anders, behalve dat je een beetje verder gaat.

Dat wil zeggen, je gaat je boodschap richten op de resultaten van je klanten en hun getuigenissen.

U kunt Robert Cialdini ’s 6 principes van invloed gebruiken om de overtuigingskracht van uw verkooppagina te optimaliseren:

  • Het principe van wederkerigheid (hoe meer je aanbiedt, hoe meer je ontvangt).
  • Het principe van consistentie (een kleine commitment creëert commitment inertie).
  • Het principe van sociaal bewijs (andere mensen hebben actie ondernomen).
  • Het principe van autoriteit (gezagsdragers vertrouwden mij, resultaten).
  • Het principe van sympathie (de menselijke kant van je aanbod).
  • Het zeldzaamheidsprincipe (beperkte en exclusieve oplage).

Werk aan en voeg deze elementen toe in je verkooppagina voor je product en dienst.

Test de geautomatiseerde Funnel marketing

Zodra u uw marketing funnel op zijn plaats heeft, moet u het testen.

Onthoud één ding:

De markt heeft altijd gelijk.

Het is mogelijk dat uw aanbiedingen niet zullen werken. In feite is de eerste fout die ondernemers maken dat ze iets proberen te creëren naar hun eigen wensen in plaats van een aanbod te ontwerpen dat voldoet aan een marktbehoefte. 💰

Metrics voor een capture page

Uitstekend conversiepercentage: >45%. 💰💰💰

Gemiddeld conversiepercentage: 10-45%. 💰💰

Laag conversiepercentage: <10%. 💰

Het conversiepercentage van uw capture page hangt bijna volledig af van uw aanbod en uw copywriting. Webdesign speelt een rol bij conversie, vooral in de B2B-omgeving.

In de B2C-markt iets minder, maar het grafisch ontwerp van je verkooppagina zal toch duidelijk moeten zijn.

Metrics voor een betaalpagina

Uitstekend conversiepercentage: >65%. 💰💰💰

Gemiddeld conversiepercentage: 20-65%. 💰💰

Laag conversiepercentage: <10%. 💰

Plaats testimonials en alle soorten elementen die de prospect kunnen geruststellen.

Hoe berekent u uw Funnel marketing?

Nu zullen we zien hoe u de winstgevendheid van uw sales funnels kunt berekenen. Dit zal u toelaten om te weten of uw geautomatiseerde Funnel marketing verdient te worden geoptimaliseerd, of gevlokt door reclame.

Laten we beginnen met een zeer belangrijke term om te begrijpen…

Bereken de klant acquisitie kosten (CAC)

De CAC is het financiële bedrag dat het je gemiddeld kost in promotie om 1 klant te krijgen.

Bijvoorbeeld als je 17€ uitgeeft aan Google Ads om 1 verkoop te krijgen, dan is je CAC 17.

Je hebt het begrepen: het is zeer belangrijk voor je bedrijf om je CAC zo veel mogelijk te verlagen om je winstgevendheid te verhogen…

En dit wordt aangevuld met de volgende zeer belangrijke metric…

De LTV (life time value) is het financiële bedrag dat een klant u gemiddeld brengt, gedurende zijn klantencyclus.

Bijvoorbeeld, als een klant 400€ aan verkopen binnenbrengt gedurende verschillende maanden/jaren, is de LTV 400. Dit is het totale bedrag dat uw klant heeft opgebracht.

In tegenstelling tot uw CAC moet uw LTV zo hoog mogelijk zijn om de winstgevendheid van uw bedrijf te verzekeren.

Maar hoe weet je nu of je winstgevend bent? Dat zullen we meteen zien… 👌

Bereken de ROI en optimaliseer deze

De ROI (return on investment) is een metriek die de winstgevendheid van een actie garandeert.

Als de ROI groter is dan 1, is de actie winstgevend.

Als hij kleiner is dan 1, is hij niet rendabel.

En om het te berekenen is niets eenvoudiger:

ROI = LTV/CAC.

Laten we een voorbeeld nemen. Je hebt een gemiddelde CAC van 88€. En de gemiddelde LTV is 274€.

Uw ROI is dus: 274/88 = 3.11.

Dit betekent dat voor 1€ geïnvesteerd in uw promotie, er aan het eind 3,11€ uit zal komen. U hebt 2,11€ brutomarge per geïnvesteerde euro gemaakt.

En in uw geautomatiseerde marketing funnel, probeer aandacht te besteden aan hoeveel u investeert aan de ingang om mensen in de funnel te krijgen, en hoeveel u terugkrijgt aan de uitgang.

Maak de ROI zo hoog mogelijk, en optimaliseer elke stap in de tunnel om je ROI te verhogen. 🛠

Gebruik Waalaxy om de prestaties van uw geautomatiseerde marketing funnel te optimaliseren

Waalaxy, onze LinkedIn en e-mailing B2B prospectie automatiseringstool zal u helpen om mensen aan de ingang van uw tunnel te krijgen, tegen lagere kosten.

In feite heeft Waalaxy een gratis versie, zodat u de tool met een gerust hart kunt gebruiken.

U zult in staat zijn om:

  • Stuur geautomatiseerde massa-uitnodigingen naar gerichte mensen.
  • Stuur een reeks geautomatiseerde berichten om uw verkoop en capture pagina te promoten.
  • Versterk uw contactendatabase.
  • Maak meer verkoop.

In tegenstelling tot andere hulpmiddelen, beperkt Waalaxy u niet in het aantal uitnodigingen dat u per dag kunt verzenden. En het is volledig veilig.

U kunt kiezen uit meer dan 12 geautomatiseerde reeksen om u op weg te helpen mensen te prospecteren en ze in uw tunnel te krijgen. 🔥

Nu weet je hoe je een verkoop pagina kunt maken en promoten, en een Funnel marketing automatisering kunt maken met Waalaxy. We hebben je niets meer te leren, alles wat je hoeft te doen is aan de slag gaan.

4.8/5 (189 votes)

Convert more leads into clients with these 7 secret B2B prospecting messages 🚀

Enter your first name and email address  to receive the 11 page digital book now:

Where do we have to send it now?