Kennis van de verschillende soorten marketing is van essentieel belang. Of u nu een beginner bent of al een tijdje in het vak zit, het is belangrijk om iets te weten. De regels zijn veranderd. Sinds 2010 is digitale marketing (of e-business) als een gek aan het groeien.
Bedrijven spenderen een belangrijk deel van hun budget aan het implementeren van een marketingstrategie op het internet. Zozeer zelfs dat het vandaag de dag essentieel is om een effectieve webmarketing en digitale communicatiestrategie te hebben.
In dit artikel zult u dingen ontdekken over de verschillende soorten digitale marketing die gevonden kunnen worden om uw verkeer en verkoop online te stimuleren. Laten we nu beginnen met de basisprincipes van marketing…
De basisprincipes van marketing
Het kennen van de belangrijkste digitale concepten is essentieel. Na het lezen van deze marketing definities, zult u een beter begrip hebben van de verschillende soorten marketing.
Wat is ROI?
ROI (Return on Investment) is een financiële ratio gemeten door de hoeveelheid geld verdiend of verloren door een marketing actie, gedeeld door de hoeveelheid geld geïnvesteerd om die actie uit te voeren.
De ROI formule
De return on investment (ROI) wordt gemeten aan de hand van de volgende formule:
ROI = Gewonnen of verloren bedrag van een actie ÷ Geïnvesteerd bedrag om de actie te starten.
Bijvoorbeeld, als u 36.000 euro in een Google-advertentiecampagne hebt geïnvesteerd en u 47.000 euro hebt gegenereerd, dan is uw ROI “positief” omdat hij groter is dan 1 (het break-even punt). 47000 ÷ 36000 = 1.3. Dit betekent dat de campagne 30% meer heeft opgeleverd dan het geïnvesteerde bedrag. Het doel is natuurlijk om een zo hoog mogelijke ROI te behalen.
Wat is conversie?
Conversie is een doelstelling die vóór de uitvoering van een marketingactie wordt gedefinieerd. In digitale marketing is het de bedoeling om bezoekers om te zetten in leads. Bijvoorbeeld:
- Verkrijgen van een registratie: e-mailadres, voornaam, achternaam, enz.
- Een reactie krijgen op een enquête.
- En ga zo maar door.
Het is gebruikelijk om de term “conversie” te horen in plaats van “transactie” De transactie is de marketingtransformatie die plaatsvindt tussen de staat van “prospect” en “klant”. U zult in het volgende deel echter iets belangrijks en lastigs zien om te begrijpen.
Wat is de conversiepercentage formule?
Het conversiepercentage (ook wel “transformatiepercentage” genoemd) geeft het aandeel (in procenten) aan van bezoekers/leads die een specifieke actie uitvoeren waardoor ze van status kunnen veranderen, afhankelijk van de aard ervan.
Conversieratio: basisstatus ÷ volgende status.
Laten we een concreet voorbeeld nemen. U wilt een landingspagina opzetten (in het jargon ook wel een “squeeze page” genoemd) waar u aanbiedt een whitepaper uit te wisselen in ruil voor het e-mailadres van uw prospects. De actie: een landingspagina opzetten. De huidige status van de mensen: bezoekers van de pagina. De volgende status: prospect. Hier is het conversiepercentage het percentage bezoekers dat op de pagina aankwam en hun e-mail achterliet. Als er bijvoorbeeld 100 bezoekers op de landingspagina zijn aangekomen en 24 bezoekers hebben hun contactgegevens achtergelaten, dan zou het conversiepercentage 24% zijn. U begrijpt dus dat het conversiepercentage in digitale marketing overal van toepassing is waar er een verandering van status plaatsvindt.
Wat is een lead?
Een lead is een potentiële klant.
Dit geldt voor een product of dienst. Met andere woorden, een lead is een persoon op wie men zich richt en die mogelijk geïnteresseerd is om naar de transactiefase te gaan. In digitale marketing is een lead meestal de tweede stap van het kooptraject, net na de fase “bezoeker” en net voor “klant”.
Wat is een marketing persona?
Een marketing persona is een typisch profiel van uw ideale klant. Het wordt ook wel een “klant avatar” genoemd. Om er een te creëren, is het heel eenvoudig, u moet de volgende vragen beantwoorden:
- Wat voor iemand is mijn ideale klant?
- Hoe oud is hij/zij?
- Wat is zijn/haar gezinssituatie?
- Wat zijn zijn/haar frustraties?
- Wat zijn zijn/haar gewoonten?
Het doel van deze vragen: een duidelijk profiel naar voren brengen van de ideale persoon waarop u zich wilt richten. Zodra u uw marketing persona hebt bepaald, zult u uw marketing campagne moeten aanpassen.
Wat is marketingpositionering?
Marketingpositionering is het mentale beeld dat mensen van u hebben. Het is wat er in hun hoofd omgaat. Het vinden van uw marketingpositionering bestaat uit het vaststellen van een precieze merkidentiteit. Het doel: ervoor zorgen dat anderen u zien zoals u wilt dat ze u zien.
Marketing positionering is waar uw merk staat in relatie tot de concurrentie in uw markt.
Wanneer we denken aan “marketing positionering” en de strategische locatie van uw merk, kunnen we praten over:
- Positionering op de kenmerken van uw product/dienst.
- Positionering op de voordelen van uw product/dienst.
- Positionering op de symbolische waarde van uw product/dienst.
- Positionering op de kwaliteit van uw product/dienst.
- Positionering op de prijs van uw diensten.
De rol van marketing positionering is om u te helpen:
- Bepaal een marktpositie om te voldoen aan uw marketing persona.
- Kijk waar uw concurrentie staat ten opzichte van u.
- Creëer een consistente benadering van uw aanbod: prijs, kwaliteit, waarde.
- Concentreer uw marketinginspanningen op de marketingpijlers: product, prijs, distributie, promotie.
Wanneer u een marketingproces start voor uw bedrijf of dat van een klant, begin dan altijd met acties in de volgende richting:
- Creëer de marketingpositionering.
- Identificeer de marketing persona.
- Bepaal de marketingstrategie: product, prijs, distributie, promotie.
- Bepaal de digitale marketingstrategie: traffic, acquisitie, conversie, loyaliteit.
De 2 belangrijkste soorten van digitale marketing
Wanneer we het hebben over de types van digitale marketing, kunnen we denken aan twee grote families. Laten we beginnen met de eerste…
1. Outbound marketing
Outbound marketing is een strategie die erin bestaat achter de consument aan te gaan via commerciële prospectiestrategieën. In digitale marketing zijn er twee soorten outbound marketing.
SEA: de koning van het onmiddellijke verkeer
Ten eerste is er SEA (Search Engine Advertising). Dat wil zeggen, adverteren op zoekmachines. Heel vaak op Google (gebruikt door meer dan 92% van de internetgebruikers). Het kan op 2 manieren worden toegepast:
- Via search.
- Via display.
De eerste mogelijkheid is om de zoekmachine te betalen om op de eerste zoekresultaten van de gekozen zoekwoorden te verschijnen met de “ad” insert. Ook wel “paid search” genoemd, het stelt u in staat om mensen aan te trekken die een specifieke zoekopdracht uitvoeren op een bepaalde zoek uitdrukking. De tweede optie is om zichtbaar te zijn op de advertentie-inserts binnen de websites.
Vaak in de vorm van banners, de weergave maakt het mogelijk om bezoekers van andere sites te genereren. De zoekactie wordt betaald in CPC (cost per click) en de vertoning in CMP (cost per thousand impressions). De SEA wordt vastgesteld door een budget dat aan elke campagne/ prospectiedag wordt toegewezen.
Sociale verkoop: de koning van impulsaankopen
Ten tweede, social selling (verkopen via sociale netwerken). Zoals de naam al aangeeft, is social selling prospectie via sociale media. Hier volgen enkele voorbeelden van platforms voor effectieve sociale verkoop:
- Facebook Ads (met Instagram Ads).
- YouTube Ads.
- LinkedIn Ads/LinkedInSales Navigator.
- TikTok Ads.
En nog meer. Het doel van social selling is om zo veel mogelijk mensen in uw doelgroep te bereiken om twee dingen te doen:
- Direct prospects/klanten werven.
- Bekendheid verwerven.
Social selling, vergelijkbaar met SEA, bestaat uit het vaststellen van een budget voor uw marketingcampagne.
2. Inbound marketing
In tegenstelling tot outbound marketing, bestaat inbound marketing uit het aantrekken van consumenten door waarde te bieden vanuit de creatie van content. Er zijn twee soorten kanalen waarop u aan inbound marketing kunt doen.
SEO: de koning van low-cost acquisitie
SEO (Search Engine Optimization) is een digitale marketingpraktijk die bestaat uit het creëren en optimaliseren van een website en zijn inhoud om betere rankings bij zoekmachines te bereiken, met als doel op een “natuurlijke” manier bezoekers te werven (zonder reclame). De verbetering van de natuurlijke referencering moet een prioriteit zijn om via dit kanaal bezoekers aan te trekken. SEO heeft het voordeel dat het twee dingen biedt:
- Bezoekers in “zoek” modus zijn echt geïnteresseerd in wat u aanbiedt.
- Lagere kosten van acquisitie dan adverteren.
SMO: de koning van de branding
SMO (Search Media Optimization) is een vorm van marketing die bestaat uit het aantrekken van verkeer naar iemands blogberichten via het creëren van inhoud op sociale netwerken. Het is een zeer effectief kanaal om uw imago (branding) te promoten bij een gemeenschap.
FAQs
Hoe kunt u uw verkoop stimuleren met marketing?
Eerst moet u de basis van uw marketing bepalen: uw marktbehoefte, uw aanbod en uw prijs. Vervolgens kunt u, om uw verkoop te stimuleren, meer directe kanalen gebruiken zoals e-mailmarketing, geautomatiseerde prospectie op sociale netwerken (Manychat op Messenger en ProspectIn op LinkedIn). Werk ten slotte aan uw exclusiviteit ten opzichte van de concurrentie, de zeldzaamheid van uw oplossing en het urgentieaspect om de verkoop te stimuleren tijdens marketingevenementen.
Kunnen we inbound marketing en outbound marketing tegelijkertijd doen?
Ideaal gezien wel. Inbound marketing is een vorm van digitale marketing die tijd nodig heeft om effect te sorteren. Outbound marketing daarentegen is een veel snellere oplossing: u betaalt en u krijgt onmiddellijk verkeer. Zo, nu weet je alles over de verschillende types van digitale marketing 😉